Hur man gör den gröna omställningen för att möta både sina kunders och omvärldens ökade krav på en fossilfri transportbransch, det vet Sandahlsbolagen. Den sista december i år kommer de att nå sina högt uppsatta mål – helt enligt plan - om att erbjuda fossilfria transporter i hela Sverige. En övergång som tagit företaget ungefär fem år att uppnå. Mycket hjärta, stora investeringar och en ambition att ligga steget före summerar deras resa.
Mattias Svensson, Hållbarhetschef på Sandahlsbolagen berättar om fossilfrihet, konkurrenskraft och Sandahlsandan – en anda som inte bara andas småländsk småföretagaranda och pålitlighet till sina kunder, utan också ett större samhällsansvar.
Slutpunkten för den deadline de satte för sig själva för fem år sedan är snart här, och de kommer, som sagt, att nå sitt mål: att företagets logistikben ska erbjuda 100% fossilfria leveranser på både väg och järnväg. Men vad är framgångsreceptet för en stor aktör i transportbranschen att lyckas fasa ut fossila transporter helt och hållet på bara fem år?
– Det gäller att hela tiden ligga steget före. Det är så man blir konkurrenskraftig, säger Mattias. Att inte ställa om är inte ett alternativ, då blir man omsprungen av sina konkurrenter.
Utan kunder har man ingenting
Att nå målet om fossilfrihet har varit ett slags perfekt samspel mellan den egna visionen och kundernas krav. Kundens behov ligger högt i fokus vilket gör att företaget ständigt håller örat mot rälsen.
– Vi behöver veta vad kunderna efterfrågar, så att vi kan erbjuda det. Vi har därför egna fordon och egna lok för att kunna erbjuda våra kunder fossilfria transporter i hela landet. Vi har också många underleverantörer, som behöver vara med på den här resan. Kundernas efterfrågan på fossilfria transporter har sporrat oss på vägen så att vi blir ett självklart alternativ. Har vi inga kunder har vi ju ingenting, säger Mattias.
I och med att de erbjuder bra och enkla miljörapporter blir det enkelt att tillgodose kundernas behov. De större transportköparna, som direkt påverkas av EU:s krav på hållbarhetsrapportering, trycker på för att få fossilfria transporter. Men även mindre aktörer påverkas indirekt av de ökande kraven, det finns därför goda skäl för alla att ställa om till fossilfrihet redan nu.
– När vi inte vet vad kunden vill ha riskerar vi att stå utan kunder, säger Mattias. Det är otänkbart för oss! Beslutet att bli fossilfria till 31 december 2025 var vårt. Men att vi kommit så långt är även kundernas förtjänst. Deras krav har pushat oss att gå vidare med vår vision. Och vi i vår tur drar med oss våra underleverantörer som då självklart kommer med på resan.
Mattias Svensson, Hållbarhetschef, Sandahlsbolagen
Fossilfria till årsskiftet
Hur har då Sandahlsbolagens resa sett ut? Om vi håller oss till de senaste fem årens väg mot 100% fossilfria transporter. Ett mål som nu bara är några månader bort, och som man med självsäkerhet säger sig klara.
Att företagets logistikben skulle gå en fossilfri framtid till mötes bestämdes 2020 och grundar sig i att de då ställdes inför nya utmaningar när en stor kund sa upp avtalet med dem. Ledda av den anda som präglat dem redan från början vägrade de att ge upp. Företaget ville fortsätta att växa och göra det med framtiden och konkurrenskraften i fokus, så satsningen på fossilfrihet till 31 december 2025 blev självklar.
– Genom att investera som vi har gjort har vi legat steget före och vunnit ett antal affärer som självklar logistikpartner för stora företag. Även om det har kostat oss en hel del, så är det en långsiktig investering som gör att vi nu kan möta våra kunders krav utan svårighet, säger Mattias.
Kompromissar inte
Att fortsätta att investera i en fossilfri transportbransch är en självklarhet. För Sandahlsbolagen såväl som samhället i stort. För egen del ser de ett behov av att investera i nya lastbilar varje år för att hålla jämna steg med sig själva. När bilbatterierna har utvecklats ytterligare – så att de går längre, kommer förutsättningarna att ändras igen. Det gäller att ständigt ligga steget före.
På fem år har alltså Sandahlsbolagen lyckats gå från att ha ett antal gasbilar, till att nu ha en helt fossilfri fordonsflotta. Inte bara de egna lastbilarna körs fossilfritt, det är även ett krav de ställer på sina underleverantörer för att hålla sitt kundlöfte.
Ja, för även om vi har många lastbilar och tågförbindelser från Helsingborg till Luleå är vi beroende av våra underleverantörer säger Mattias. Vi kan inte täcka in hela Sverige själva. Men vi kompromissar inte för att nå vårt mål. Våra kunder måste kunna lita på att om vi säger 100 % fossilfria transporter, så är det också det man får, avslutar Mattias.
Sandahlsbolagen
Sandahlsbolagen – logistik och entreprenad sedan 1949
Sandahlsbolagen grundades 1949 i Skillingaryd i Småland, och har sedan dess präglats av det som numera kallas ”Sandahlsandan”. En anda som summeras i entreprenörskap, att ligga steget före och att alltid vara lite mer rejäla och pålitliga än sina konkurrenter. Det har visat sig vara ett framgångsrecept - idag har företaget 1 100 anställda, omsätter i runda slängar 3 miljarder kronor och består av två parallella ben - logistik och entreprenad.