Vid stora investeringar är det lätt att stirra sig blind på den initiala kostnaden, det vill säga inköpspriset. Det gäller inte minst vid en expansion eller omställning av fordonsflottan – en ny lastbil är en stor investering, särskilt om den går på el. Att en ellastbil har en högre prislapp än en diesellastbil är redan väletablerat, men frågan om den totala kostnaden är mer komplex än så. För att verkligen kunna jämföra kostnader måste man titta på TCO, Total Cost of Ownership.
En kostnadskalkyl i ständig förändring
Mätetalet TCO är inte statiskt. Det finns en rad olika faktorer som påverkar vad den totala kostnaden för din lastbil blir. TCO påverkas bland annat av:
- Initial investering – Vad det kostar att köpa in lastbilen.
- Priset på drivmedel – Priset för både diesel och el är ständigt i förändring. Till exempel så kan framtida krav på utsläppsrätter komma att påverka dieselpriset en hel del.
- Servicebehov – Olika typer av motorer kräver olika mycket service.
- Subventioner, bidrag och stöd – Initiativ från EU, Sverige och/eller regioner för att främja hållbarhet kan göra stor skillnad.
Då många av dessa faktorer alltid är i rörelse kan en kalkyl som inte ser ut att gå ihop idag se helt annorlunda ut redan om ett år.
Risker och möjligheter att ta hänsyn till
Att elektrifiera sin fordonsflotta innebär både risker och möjligheter. Självklart kan det kännas skrämmande att investera i ny teknik som är under ständig utveckling, speciellt när den initiala prislappen är högre än vad man är van vid. Även saker som batteriets livslängd och den publika laddinfrastrukturens utbyggnad kan skapa osäkerhet.
Men det finns också flera möjligheter med en elektrifiering. Kostnaden för drivmedlet el kontra diesel är i dagsläget betydligt lägre, och mycket tyder på att det kommer fortsätta så. Servicebehovet för en elmotor är också mycket mindre, vilket minskar underhållskostnader.
Det finns också mer indirekta effekter av en elektrifiering. Det stärker företagets varumärke och öppnar upp för affärer med kunder som har höga hållbarhetskrav. En elektrifierad fordonsflotta eliminerar också risken för att drabbas av höga utsläppskostnader i framtiden.
Det är just kombinationen av risker och möjligheter som gör det så viktigt att titta till helheten. Genom att räkna på TCO istället för att fastna vid den initiala investeringen kan ni bättre avgöra när och hur en övergång till el blir lönsam.
Sammanfattningsvis – se till helheten och blicka framåt
Det går inte att helt säkert slå fast att en ellastbil är billigare än en diesellastbil idag. Men den som missar helheten för att istället stirra sig blind på prislappen riskerar att missa tillfället då en elektrifiering är både möjlig och lönsam.
Vill du veta mer om hur en ordentligt planerad depåladdning kan påverka den totala kostnaden för din elektrifiering?
Anmäl dig till vårt webbinarium om elektrifiering av tung trafik