Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan konstaterat. Nu kan vi dessutom presentera helt färsk data som tydligt pekar på vilka branscher som går i bräschen för elektrifieringen.
När vi tittar närmare på det lastbilsbeståndet i södra och mellersta Sverige, och bryter ner det på branschnivå med hjälp av vilka SNI-koder* företagen är registrerade under, kan vi se tydliga mönster på vilka som ligger i framkant. Bland företag som kategoriseras som logistik- och budtjänster (SNI 52-53) samt landtransport (SNI 49) äger vart tionde bolag minst en tung ellastbil. På en stark tredjeplats hittar vi kategorin avfall och rening (SNI 37-39) där nästan 9% av alla företag äger minst en tung ellastbil.
Procentsatserna avser andel av företag som äger tunga lastbilar som äger minst en tung ellastbil
Vi valde också att titta närmare på de bolag som äger minst en tung ellastbil. Hur stor del av alla deras tunga lastbilar består egentligen av just ellastbilar? I de mest elektrifierade branscherna, logistik, bud och transport, är runt 8% av de tunga lastbilarna elektriska. Men tittar vi istället på avfall och rening där ungefär 9% av alla bolag ägde minst en tung ellastbil så är det bara drygt 2% av dessa bolags tunga lastbilar som är elektriska.
Procentsatserna avser andel tunga ellastbilar av totalt antal tunga lastbilar.
Några branscher som inte alls kommit lika långt som de tidigare nämnda är byggbranschen (SNI 41-43) samt jord- och skogsindustrin (SNI 01-02). Av alla bolag som äger tunga lastbilar i dessa branscher så är det bara 1,6 %, respektive 0,3 %, som äger tunga ellastbilar.
Procentsatserna avser andel av företag som äger tunga lastbilar som äger minst en tung ellastbil
Vill du veta mer om vad som krävs för att elektrifiera er fordonsflotta?