Kunskap och insikter

”Hållbarhetsarbete har blivit en fråga om överlevnad”

Skriven av Gustav Tranback | 2024.10.25

Ökade krav på hållbarhet är något som märks av i alla branscher, inte minst i hotellbranschen. Elin Penttilä arbetar som hållbarhetsansvarig på hotellkedjan Strawberry, för oss berättar hon om deras hållbarhetsarbete, hur hon ser på branschens fortsatta utveckling samt hur övergången till 100% biogas i Stockholm varit ett viktigt steg i deras klimatarbete.

Strawberry är en av Nordens största hotellkedjor med fler än 245 hotell under namnen Quality, Clarion, Comfort m.m. Som en av de största aktörerna i branschen har Strawberry ett stort ansvar att bidra till minskade utsläpp och minskad miljöpåverkan, ett ansvar de tar på väldigt stort allvar.

– Vi har väldigt ambitiösa klimatmål där vi främst fokuserar på två områden, hotellbyggnaderna samt mat och dryck. Vi har mål på nettonollutsläpp till 2030 och att vi ska minska utsläppen i hela värdekedjan med 50% till samma år, berättar Elin Penttilä.

Balansgång mellan komfort och klimatavtryck

När det kommer till miljö- och hållbarhetsarbete för hotell så poängterar Elin att man hela tiden måste balansera gästupplevelsen och hållbarheten. Strawberry vill driva sina hotell på ett så hållbart och klimatsmart sätt som möjligt utan att göra avkall på gästupplevelsen.

– Vi måste arbeta med hållbarhet i bakgrunden så att säga, göra saker som inte påverkar gästupplevelsen negativt. Det kan röra sig om smarta drifttider och smart teknik för att energieffektivisera byggnaderna. Ett exempel är att vi kan sänka inomhustemperaturen för att minska energiförbrukningen, men hur mycket kan vi sänka innan gästerna påverkas negativt? Det här gör det väldigt intressant att jobba med hållbarhet inom hotell, säger Elin.

100% biogas – ett steg mot att bli fossilfria

Nyligen gick alla Strawberrys hotell i Stockholm över till 100% biogas. Något Elin beskriver som ett viktigt steg i att nå företagets klimatmål.

– Vi vill ju bli fossilfria till 2030. Att då helt få bort den fossila gasen är ett viktigt steg. Ju tidigare vi kan göra de här förändringarna desto bättre.

Strawberrys hotell använder främst biogas för matlagning och till eldstäder. Men Elin lyfter också möjligheten att använda biogas som backup för uppvärmning som ett möjligt användningsområde.
Elin vill även lyfta det goda samarbetet hon upplevt med Stockholm Gas, som är en del av Drivakoncernen.

– Jag har en väldigt positiv bild av samarbetet med Stockholm Gas. Att de var så hjälpsamma när vi gick över till 100% biogas visar att de har ett intresse att nå samma hållbarhetsmål som vi.
Utöver biogas så satsar Strawberry mycket på förnybar energi generellt. Bland annat har de börjat att sätta upp fler och fler solceller på sina hotell.

Elin Penttilä, Sustainability Manager, Strawberry

”Att ha mål spelar inte så stor roll, man måste ta action”

Att kraven på att driva hotell på ett hållbart sätt ökat har gjort att Strawberry fått anamma en mer aggressiv inställning till sitt klimatarbete.

– Vi har gått från att ”bara” sätta mål till att faktiskt ta action och uppnå målen. Det har blivit ett motto hos oss på Strawberry. Det kan låta långt bort när man pratar om 2030 eller 2050, men när man som vi arbetar med byggnader så går ingenting över en natt. Vi måste samarbeta med fastighetsägare och det kan ofta handla om stora investeringar. Så för att vi ska nå våra mål måste vi agera nu och inte sen, säger Elin.

Elin ser att fler och fler kunder blir mer medvetna när det kommer till frågan om hållbarhet, framförallt B2B-segmentet. Hon framhåller också att det här är nyckeln till att det ska ske förändring.

– Hållbarhet har gått från att se bra ut till att det nu är något vi måste göra. Kunderna pushar oss att agera och vi vet att vi kommer att tappa marknadsandelar ifall vi tappar momentum.

– Vi har framförallt sett de här kraven från företag som letar hotell, men fler och fler privatpersoner har också börjat välja hotell utifrån dess klimatavtryck, fortsätter Elin.

I sin roll som hållbarhetsansvarig har Elin sett ett skifte de senaste åren.

– Tidigare har hållbarhetsarbete alltid ställts mot kostnad, men nu vänder det. Det handlar inte längre om att vi ska göra det här för att det är hållbart, vi måste göra det här för att överleva. Det är en väldigt intressant vändning att få bevittna, avslutar Elin.

Vill du vet mer om hur Driva kan hjälpa dig och ditt företag?